Tuossa edellä mainitussa typeryysteoriassa on hankalinta
minusta se, että kukaan ei voi tietää, onko sitä itse se typerys vai ei.
Fiksuimmilla varmaan käy epäilys mielessä, typeryksillä ei.
Jotenkin tuo kuitenkin tuntui sopivan aiheeseen. Enkä nyt tässä halua sanoa, että genre = typeryys, koska en ole
oikein perillä asiasta. Kuitenkin, musiikkiin liittyy tietääkseni sellainen
käsite, kuin ”genre”. Se taitaa olla itselleni se vaikein osa-alue musiikissa,
koska en ole oikein koskaan oppinut ymmärtämään sitä mistään näkökulmasta.
Yritän tässä nyt avata sitä itselleni viime aikaisten tapahtumien pohjalta.
Nyt näillä kilometreilla luulen käsittäneeni asian niin,
että sillä voidaan helpottaa ihmisten elämää siten, että kertomalla genre
kuulija voi päättää pitääkö hän musiikista vai ei. Jos biisi ei kuulu hänen
genreen, niin sen voi skipata saman tien (ei tarvi paljon kuunnella tai
ajatella).
Tänä vuonna tuli seurattua tangomarkkinoita enemmän kuin
ennen. Tango kai kuuluu tangon genreen, ja siinä pitää sitten varmaan kaikkien
osapuolten – varsinkin kilpailijoiden – toteuttaa genreä mahdollisimman
tiukasti, mutta sopivan ”hauskasti rikkoen” (kuten kai falskisti laulaen?).
Finaaleihin pääsi niin naisten kuin miestenkin puolella
kaksi genren rikkuria: Johanna Louhivuori ja Bablo, mutta kumpikaan ei päässyt
taistelemaan voitosta Superfinaaliin saakka. Syy oli varmaankin tuo
genreongelma. ”Tangolaulajan pitää kuulostaa tangolaulajalta”, piste! Vaikka
sitten laulaisi epävireisesti (mitä nuo kaksi rikkojaa eivät tehneet).
Johanna teki musiikkia, ei genreä, ja se koitui hänen
kohtalokseen. Bablo teki musiikkia, ei genreä, ja se koitui hänen kohtalokseen.
Molemmat olivat monien mielestä sarjojensa parhaita, mutta kaatuivat siihen,
että eivät sopineet genreen.
Moni klassinen ammattilaulaja ei tykännyt näistä kahdesta
ollenkaan. Toisaalta ymmärrän, toisaalta ihmettelen. Ymmärrän sikäli, että kun
klassinen laulaja satsaa laulamisen tekniikkaan kaikkensa, niin eihän se voi
olla oikein, että joku lauluoppeja rikkova pääsisikin esille.
Ihmettelyni taas tulee sieltä, että jos tämä klassinen
laulaja kokee olevansa taiteilija, niin miten on mahdollista, että hän ei näe
sitä taidetta, mikä noiden kahden taiteilijan esityksissä oli?
Niinpä niin. Tuo on juuri se, mitä en ole ymmärtänyt
koskaan. Genre. Minulle on
olemassa vain biisejä. Esimerkiksi Mozartin ”40. sinfonia” osoittautui tosi
hienoksi biisiksi, samoin CCR:n ”Playing In A Travelling Band”, Juhani
Pohjanmiehen ”Kuubalainen serenaadi” ja Kalle Fältin ”Varttii Vaille”.
Itselläni on työn alla pitkäsoittolevy, mutta jos pitäisi
määrittää mihin genreen se kuuluu, menee sormi suuhun. Ne on lauluja, laulun
poikasia, joilla on jotain kerrottavaa. Kai ne on sitten vaikka gospelia. Tai punkkia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti